Trajectoire is sinds zijn ontstaan aangesloten bij de Belgische Federatie van Oude Voertuigen, die vandaag omgedoopt is tot BEHVA. Als gevolg daarvan werd de Ardenne Roads onder haar controle georganiseerd.
Trajectoire heeft besloten vanaf 2021 een test op gesloten terrein aan te bieden om de bemanningen nog meer plezier te bieden. Bijgevolg, en in overeenstemming met de geldende regelgeving, wordt RACB Sport de nieuwe sportautoriteit, aangezien niet 100% van het parcours op openbare wegen wordt uitgevoerd.
Wij zijn van mening dat dit amendement ook een gunstig antwoord zal geven op enkele punten in het Reglement waarop de federatie heeft aangedrongen, maar waar wij het niet volledig mee eens waren.
Een nieuw ontwerp van het Reglement
Het lijkt ons namelijk dat de aanpak van de twee federaties verschillend is. De BEHVA verdedigt meer de tijdgeest van de auto die in de rally wordt ingeschreven en vraagt dat de voertuigen slechts een minimum aan wijzigingen ondergaan. De RACB is niet tegen bijvoorbeeld het vervangen van het type koplamp (onder bepaalde voorwaarden) om de veiligheid ’s nachts te verbeteren. Ze is ook niet tegen het dragen van helmen (bekend als “Peltor” helmen) voor bemanningen die deelnemen met cabriolet.
Zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van het plateau van de Ardenne Roads dat zijn reputatie maakt, noch aan de veiligheid (integendeel), zal de wedstrijdleiding nieuwe reglementen voorstellen die rekening houden met de evolutie van de discipline.