Zeggen dat de 20ste editie van de Ardenne Roads, geprogrammeerd van vrijdag 2 tot zaterdag 3 juli met start in Marche-en-Famenne, een nieuwe start betekent voor het team van Trajectoire, onder leiding van Jean-François Devillers, is zeker niet overdreven. Met een nieuwe timing, een verhuis van de HQ naar het prachtige kasteel Jemeppe in Hargimont, een parcours dat meer in het oosten van de Ardennen ligt, zijn de veranderingen duidelijk. Bovendien zal deze uitgave er één zijn onder auspiciën van de Royal Automobile Club of Belgium, in de plaats van de federatie voor historische voertuigen, de BEHVA.
“De Ardenne Roads werd de voorbije 20 jaar steeds onder de vlag van de BFVO georganiseerd”, verduidelijkt Jean-François Devillers. “Tien jaar geleden, kregen we steun van de federatie voor regelmatigheidsproeven, onder de vorm van logistieke ondersteuning en een echte challenge, maar dat is nu niet meer het geval. Erger nog, er waren vaak twee proeven tijdens hetzelfde weekend wat tot concurrentie leidde. De vernieuwingen die toch duidelijk aanwezig zijn, bieden de perfecte gelegenheid om van federatie te veranderen en met de Royal Automobile Club of Belgium te gaan samenwerken.”
De RACB staat volledig ten dienste van de organisatoren en dat uit zich op diverse fronten: zo wordt er intens samengewerkt bij het opstellen van de reglementen of voor het verkrijgen van de toelatingen of is er ondersteuning als het gaat om de gesprekken met de lokale autoriteiten over de gezondheidscrisis. Last but not least, is er de klassementsproef op privéterrein, één van de nieuwigheden van de editie 2021, en dat is ook mogelijk dankzij de steun van de RACB.
“Voor de deelnemers betreft de voornaamste wijziging de licenties”, voegt Eric Chapan de sportieve manager, aan de uitleg toe. “De licenties kunnen dag- of jaarlicenties zijn, maar er is geen verplichting tot een cardiologisch onderzoek zolang het om regelmatigheidsproeven gaat. Voor Belgen die meerdere van dit soort proeven willen rijden, in binnen- en/of buitenland, raden we een internationale H4 licentie aan. De licentie van de RACB is inderdaad iets duurder, maar dat komt grotendeels door de verzekering die eraan verbonden is, een verzekering die de deelnemer dekt in geval van een ongeval.”
De organisatie van de Ardenne Roads onder auspiciën van de RACB is ook synoniem voor een groter comfort als het om de wagens gaat. Het paspoort van de FIVA of de FIA-kaart, zijn ook aangewezen, maar het is niet verplicht. LED-lichten mogen, net als helmen van het type Peltor. Tot slot mogen ook wagens deelnemen met een rode kaart van de technische keuring, als die afkeuring het gevolg is van aanpassingen voor competitiedoeleinden. Deze wagens mogen dus ook aan proeven op de openbare weg deelnemen. In een tijdperk waar er veel onzekerheid heerst over historische voertuigen die nu ook moeten gekeurd worden, is dat een enorm pluspunt.
Bovendien mogen de best geklasseerde teams van de verschillende proeven zich ook aan een huldiging verwachten tijdens de jaarlijkse RACB Awards. Daarom gaan de Ardennes Roads en de RACB vanaf nu hand in hand…